Am inceput sa citesc o carte pe care am cumparat-o pe fuga , cum altfel? , de la libraria Umanitas. E scrisa de un gazetar batran care moare de dragul de a povesti.Oricum a-i lua-o, cartea s-ar putea numi doar o istorie marunta a Bucurestilor , caci omul scrie vrute si nevrute despre Buccuresti pe o perioada de mai bine de o jumatate de secol. Avea 62 de ani cand s-a apucat de scris , incepand cu Bucurestiul sfarsitului de secol 19, si termina ce avea de spus pe la 1950 .Si ar fi tot scris, cred eu, daca ar mai fi trait, trei ani mai tarziu fiind insa rapus de vreo boala. Ca abia implinise 70 de ani. Dl asta, Constantin Beldie, are o scriitura greioaie, stufoasa, plina de amanunte si inflorituri stilistice, scriitura de inceput de secol 20. Dar are si ceva ce imi place si ma face, in ciuda dificultatii de a o lectura, sa-i dau bice cu cititul.Are, asa cum spuneam, acea impetuoasa si fermacatoare dorinta de a povesti. Mai apoi, vorbeste in cartea lui de o perioada extrem de dinamica , plina de innoiri, stiintifice, tehnologice, coomportamentale, de habitat etc, dar si tragice , razboaie, schimbari de guverne, rasturnari de lumi.Intr-un fel seamana cu ceea ce s-a intamplat si la noi, in acest sfarsit de secol 20 si inceputul secolului 21. Si ma gandesc ca, aidoma acestui domn, am vazut si eu pierind peste noapte lucruri, moduri de a trai , curiozitati ale strazii, vestigii ale timpului, decoruri, epave, ramasite si sfaramaturi ale altui secol pana intr-atat incat cu greutate le mai regasesc pana si in memoria mea.Am lucrat, deci. ca si domnul. in gazetarie, la” Informatia Bucurestiului” in ultima tipografie clasica, cea de pe Brezoianu, unde a functionat, la vremea dlui Beldi, „Universul” lui Stelian Popescu. Am privit intai fascinata , apoi cu trecerea anilor fara emotie linotipul, masinariile acelea mari si complicate, din care literele din plumb se culegeau si apoi se turnau fierbinti in forme ce mergeau spre paginatori, am vazut si pipait ultimele regale cu casete cu litere din plumb, rafturile cu albitura, am lucrat cand eram „de servicu” sau” Cap Limpede „’ cot la cot cu paginatorii care trageau de rame sa aranjeze textul si faceau corectura inlocuind manual randurile gresite, am stat in” cusca” mai intai ca zelos corector, alt fel absolventa a facultatii de filosofie –istorie a Universitatii bucurestene, apoi ca redactor dand „Bunul de Calandru”,BC-ul, si, ulterior, ca sef departament, „ Bunul de Tipar”,BT”-ul, inainte ca ziarul sa intre in rotativa .Am inca in memorie olfactila mirosul proaspat al ziarului abia tiparit, un amestec usor umed de cerneala tipografica, de zinc , de plumb. Am vazut ultimii difuzori de ziare, ultimele chioscuri. Le am si acum in minte pe curierele Informatiei Bucurestiului, Gina si Dorina, care plecau de cu zori cu suluri imense de ziare proaspete sub brat spre marimile zilei, oameni si institutii. Mi-am facut meseria in conditii de neimaginat azi- scriind de mana, pe caiet dictando, cu creionul, cu pixul, notite, articole, mereu cu fotoreporterul dupa mine.Am cunoscut in redactie oameni extraordinari, condeieri adevarati in jurul carora se aduna toata lumea interesanta , lumea care conta a Bucurestiului.Am invatat sa scriu si am fost lasata sa scriu in cel mai adevarat sens al cuvantului.Pe vremea aceea se spunea ca orice gazetar este in ultima instanta un scriitor , fie el si ratat. Scriitura fiecaruia dintre gazetarii "Informatiei Bucurestiului", (devenita ulterior Liberatea, dar pastrandu-i spiritul cat o zbatere de aripi de fluture) insemna talent, personalitate si stil propriuAm batut orasul cu piciorul, am fost la toate marile evenimente ale vremii.La revolutie, pe strazi, in tipografie, se tragea pana si pe holurile redactiei, si cu toate acestea am scos ziarul si seara tarziu l-am aruncat spre cititori impreuna cu colegii mei de atunci , din turla cladirii, ca intr-o ploaie de confeti, Am fost mai apoi, tot pe teren, cand a cazut Guvernul Roman, cand au venit minerii lui Cosma si cand au dat foc Parlamentului gazduit in acea vreme in cladirea Mitropoliei, am fost la mineriade, am fost la protestele din Piata Universitatii, ca reporter de teren, am cantat cu cei de acolo Imnul Golanilor si i-am injurat mai apoi, am fost la luptele de la Costestii de Valcea, am fost apoi acreditata pe „politic”,la Cotroceni pe langa primul presedinte al Romaniei democratice, Ion Iliescu( pe care l-am iubit , neconditionat, incalcand obiectivitatea meseriei si pe care-l voi iubi pana la sfarsit) ,am fost la imormantarea lui Coposu si am sc ris despre asta, am fost la procese celebre si am scris despre ele, am descalcit scandaluri rasunatoare si m-am ales cu procese , mi-am facut meseria cu uneltele, modalitatile, in maniera de a scrie si a gandi ale ultimilor gazetari care acum in marea lor majoritate sunt sub ierbi. Intr-o lumea in destramare, am scris nenumarate reportaje cu meserii uitate- am cunoscut astfel ultima remaieza a Bucurestiului, dna Cati de pe Brezoianu, pe ultimul cesornicar de pe Blanari, pe ultimul cafegiu de pe Academiei, precum si pe ultimul lustragiu de la Gara de Nord. Mai apoi, cand am revenit asupra lor , n-am mai avut despre ce scrie - timpul deja le ingropase si lumea le uitase de mult. Disparea in fapt o lume si moartea cutreiera orasul facandu-si de cap. Mureau strazi, cartiere intregi.Fabrici si uzine se tocau la fier vechi, dupa ce se cumparau pe nimic.Am scris despre ruina Lipscanilor pana m-am plictisit si eu de mine. Am scris despre aceasta tragedie urbana, doar rescriind anunturile care insoteau cele mai multe cladiri aflate pe candva celebrul centru negustoresc al Capitalei : „Atentie, cad balcoane”, „ Feriti-va, se prabuseste cladirea!”, „Circulati , pe dreapta, se scufunda pavajul! „’ Am vazut cum mor Lipscanii , dar si cum renasc. Astazi pe aceste stradute s-a ridicat cel mai pitoresc colt din Bucuresti, o aglomeratie incredibila de carciuni, birturi,cluburi si bordeluri clandestine, in care distractia , betia, promiscuitatea si scandalurile nu iau pauza niciodata. Am vazut pentru ultima oara Ceasul de la Universitate, tasnitoarele din Cismigiu, cabinete telefonice cu fisa sau cu cartela, „ Circurile foamei” ale lui Ceausescu, blanurile Elenei Ceauseste si trofefele vanatoresti ale sotului, scoase la licitatia organizata in interiorul Monumentului Eroilor(!?) din Parcul Carol, am pasit pe ultimele dale din piatra ale bd 6 Martie, am purtat ultimii ciorapi cu dunga facuti la Adesgo si mi-am cumparat de la „Coada Calului” ultimul parfum frantuzesc Guerlain...O lume, o meserie.Amandoua uitate azi!!
miercuri, 25 februarie 2015
O istorie marunta a Bucurestiului
Am inceput sa citesc o carte pe care am cumparat-o pe fuga , cum altfel? , de la libraria Umanitas. E scrisa de un gazetar batran care moare de dragul de a povesti.Oricum a-i lua-o, cartea s-ar putea numi doar o istorie marunta a Bucurestilor , caci omul scrie vrute si nevrute despre Buccuresti pe o perioada de mai bine de o jumatate de secol. Avea 62 de ani cand s-a apucat de scris , incepand cu Bucurestiul sfarsitului de secol 19, si termina ce avea de spus pe la 1950 .Si ar fi tot scris, cred eu, daca ar mai fi trait, trei ani mai tarziu fiind insa rapus de vreo boala. Ca abia implinise 70 de ani. Dl asta, Constantin Beldie, are o scriitura greioaie, stufoasa, plina de amanunte si inflorituri stilistice, scriitura de inceput de secol 20. Dar are si ceva ce imi place si ma face, in ciuda dificultatii de a o lectura, sa-i dau bice cu cititul.Are, asa cum spuneam, acea impetuoasa si fermacatoare dorinta de a povesti. Mai apoi, vorbeste in cartea lui de o perioada extrem de dinamica , plina de innoiri, stiintifice, tehnologice, coomportamentale, de habitat etc, dar si tragice , razboaie, schimbari de guverne, rasturnari de lumi.Intr-un fel seamana cu ceea ce s-a intamplat si la noi, in acest sfarsit de secol 20 si inceputul secolului 21. Si ma gandesc ca, aidoma acestui domn, am vazut si eu pierind peste noapte lucruri, moduri de a trai , curiozitati ale strazii, vestigii ale timpului, decoruri, epave, ramasite si sfaramaturi ale altui secol pana intr-atat incat cu greutate le mai regasesc pana si in memoria mea.Am lucrat, deci. ca si domnul. in gazetarie, la” Informatia Bucurestiului” in ultima tipografie clasica, cea de pe Brezoianu, unde a functionat, la vremea dlui Beldi, „Universul” lui Stelian Popescu. Am privit intai fascinata , apoi cu trecerea anilor fara emotie linotipul, masinariile acelea mari si complicate, din care literele din plumb se culegeau si apoi se turnau fierbinti in forme ce mergeau spre paginatori, am vazut si pipait ultimele regale cu casete cu litere din plumb, rafturile cu albitura, am lucrat cand eram „de servicu” sau” Cap Limpede „’ cot la cot cu paginatorii care trageau de rame sa aranjeze textul si faceau corectura inlocuind manual randurile gresite, am stat in” cusca” mai intai ca zelos corector, alt fel absolventa a facultatii de filosofie –istorie a Universitatii bucurestene, apoi ca redactor dand „Bunul de Calandru”,BC-ul, si, ulterior, ca sef departament, „ Bunul de Tipar”,BT”-ul, inainte ca ziarul sa intre in rotativa .Am inca in memorie olfactila mirosul proaspat al ziarului abia tiparit, un amestec usor umed de cerneala tipografica, de zinc , de plumb. Am vazut ultimii difuzori de ziare, ultimele chioscuri. Le am si acum in minte pe curierele Informatiei Bucurestiului, Gina si Dorina, care plecau de cu zori cu suluri imense de ziare proaspete sub brat spre marimile zilei, oameni si institutii. Mi-am facut meseria in conditii de neimaginat azi- scriind de mana, pe caiet dictando, cu creionul, cu pixul, notite, articole, mereu cu fotoreporterul dupa mine.Am cunoscut in redactie oameni extraordinari, condeieri adevarati in jurul carora se aduna toata lumea interesanta , lumea care conta a Bucurestiului.Am invatat sa scriu si am fost lasata sa scriu in cel mai adevarat sens al cuvantului.Pe vremea aceea se spunea ca orice gazetar este in ultima instanta un scriitor , fie el si ratat. Scriitura fiecaruia dintre gazetarii "Informatiei Bucurestiului", (devenita ulterior Liberatea, dar pastrandu-i spiritul cat o zbatere de aripi de fluture) insemna talent, personalitate si stil propriuAm batut orasul cu piciorul, am fost la toate marile evenimente ale vremii.La revolutie, pe strazi, in tipografie, se tragea pana si pe holurile redactiei, si cu toate acestea am scos ziarul si seara tarziu l-am aruncat spre cititori impreuna cu colegii mei de atunci , din turla cladirii, ca intr-o ploaie de confeti, Am fost mai apoi, tot pe teren, cand a cazut Guvernul Roman, cand au venit minerii lui Cosma si cand au dat foc Parlamentului gazduit in acea vreme in cladirea Mitropoliei, am fost la mineriade, am fost la protestele din Piata Universitatii, ca reporter de teren, am cantat cu cei de acolo Imnul Golanilor si i-am injurat mai apoi, am fost la luptele de la Costestii de Valcea, am fost apoi acreditata pe „politic”,la Cotroceni pe langa primul presedinte al Romaniei democratice, Ion Iliescu( pe care l-am iubit , neconditionat, incalcand obiectivitatea meseriei si pe care-l voi iubi pana la sfarsit) ,am fost la imormantarea lui Coposu si am sc ris despre asta, am fost la procese celebre si am scris despre ele, am descalcit scandaluri rasunatoare si m-am ales cu procese , mi-am facut meseria cu uneltele, modalitatile, in maniera de a scrie si a gandi ale ultimilor gazetari care acum in marea lor majoritate sunt sub ierbi. Intr-o lumea in destramare, am scris nenumarate reportaje cu meserii uitate- am cunoscut astfel ultima remaieza a Bucurestiului, dna Cati de pe Brezoianu, pe ultimul cesornicar de pe Blanari, pe ultimul cafegiu de pe Academiei, precum si pe ultimul lustragiu de la Gara de Nord. Mai apoi, cand am revenit asupra lor , n-am mai avut despre ce scrie - timpul deja le ingropase si lumea le uitase de mult. Disparea in fapt o lume si moartea cutreiera orasul facandu-si de cap. Mureau strazi, cartiere intregi.Fabrici si uzine se tocau la fier vechi, dupa ce se cumparau pe nimic.Am scris despre ruina Lipscanilor pana m-am plictisit si eu de mine. Am scris despre aceasta tragedie urbana, doar rescriind anunturile care insoteau cele mai multe cladiri aflate pe candva celebrul centru negustoresc al Capitalei : „Atentie, cad balcoane”, „ Feriti-va, se prabuseste cladirea!”, „Circulati , pe dreapta, se scufunda pavajul! „’ Am vazut cum mor Lipscanii , dar si cum renasc. Astazi pe aceste stradute s-a ridicat cel mai pitoresc colt din Bucuresti, o aglomeratie incredibila de carciuni, birturi,cluburi si bordeluri clandestine, in care distractia , betia, promiscuitatea si scandalurile nu iau pauza niciodata. Am vazut pentru ultima oara Ceasul de la Universitate, tasnitoarele din Cismigiu, cabinete telefonice cu fisa sau cu cartela, „ Circurile foamei” ale lui Ceausescu, blanurile Elenei Ceauseste si trofefele vanatoresti ale sotului, scoase la licitatia organizata in interiorul Monumentului Eroilor(!?) din Parcul Carol, am pasit pe ultimele dale din piatra ale bd 6 Martie, am purtat ultimii ciorapi cu dunga facuti la Adesgo si mi-am cumparat de la „Coada Calului” ultimul parfum frantuzesc Guerlain...O lume, o meserie.Amandoua uitate azi!!
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu